Šeštadienį keliavome laiku. Važiavome į
viduramžius. Viduramžių miestų ir pilių čia tikrai ne deficitas, tačiau ne kiekvieną savaitgalį nutinka laimė ne tik pasivaikščioti senovę menančiomis gatvelėmis, bet ir
pažiūrėti, kokie dalykai tarp akmeninių sienų dėjosi daugdaug metų atgal. Biote
(Biot) vyko viduramžių šventė apie
tamplierius.
Kas tas Biotas
Bioto miestelis įsitaisęs ant kalvos (Lietuvoje
tai būtų visas kalnas) viršūnės Antibų pašonėje. Kaip ir kiekvienoje šių
apylinkių gyvenvietėje (šios apylinkės išsitęsusios kiek tik siekia Europa į pietus
nuo Alpių), žmonės čia gyvena nuo senų senovės. Tokio senumo senovės, kad
lietuviams dar trūko kaip minimum tūkstančio metų pakol subręstų savo pirmam aprašymo vertam susitikimui su šventu Vakarų Europos įgaliotiniu pagonių kraštams. Neišsigąskite, neimsiu visos tūkstantmetės
Bioto istorijos perpasakoti. Svarbiausia, kas žinotina apie šitą senutį
gražuolį – XIII a. jis visas priklausė Tamplierių ordinui. Kita įdomesnė detalė yra tai, kad neatlaikęs karų ir marų sąlygotos istorinės įtampos, XIV a. miestelis padarė pertrauką savo
egzistencijoje, bet po to prisikėlė ir ilgai bei gražiai gyveno. Kai bus nelengva prisiminkite, kad ir Biotas ne ištisai klestėjo.
Biot eksterjeras
Biot interjeras
va kaip atrodo provansiški miestelių interjerai
Biotas išties dailus miestukas. Vertas pažiūrėjimo
ir nelaukiant jokios istorinės progos. Kaip jau supratote, jis gyvenamas. Senamiestis pilnas
akmeninių pastatų su tvirto stoto durimis ir ne vieną karštą vasarą
atidirbusiomis langinėmis. Akmeninių gatvių pasieniais prikomponuota vazoninių
gėlynų ir medelynų. Pastaruosius 50 metų Biotas specializuojasi stiklinių
pūtime. Čia, kaip niekur kitur Žydrojoje pakrantėje, didelis pasirinkimas spalvotos storasienės rankų darbo
stiklo taros.
Senoviška šventė
Dėl aukščiau paminėtų istorinių aplinkybių Biotui
buvo labai nesunku rasti sexy intriguojančią ir fantaziją kutenančią viduramžių
šventės temą. Istorinis festivalis buvo dedikuotas ryškiausioms sąmokslų teorijų žvaigždėms, suktumu nusileidžiančioms tik žydams ir masonams, tadaaam.. – Tamplieriams. Renginys buvo išties stambiagabaritis. Viduramžius čia buvo galima
švęsti visais pojūčiais: skanauti, klausytis, rėdytis, žiūrėti, čiupinėti ir, žinoma, nestabdyti fantazijos arklių.
Bioto išeiginiai aprėdai
Prekystaliai. Istorinėje mugėje valdė vyrų ginklai, damų pašvitai ir unisex maistas. Vienam kioske buvo nepakeliamų kardų.
Lengvesnės kategorijos ginklų pasirinkimas buvo nepalyginamai didesnis:
mediniai kardai, peiliai, kirviai, skydai, lankai ir arbaletai. Ech, kokie mes
laukiniai padarai iš laukinio miško buvom su broliu, besišpaguodami su žirniams
rišti skirtomis vytelėmis.. Augesniems berniukams prekeiviai siūlė aibę
geležių, ragų ar fleškių vyriškam vynui pliurpinti. Madmozelėms,
neatsigimusioms į Žaną Dark, irgi buvo ko senoviškai gražaus sau rasti: senovinių
suknelių, gėlių ir porolono vainikėlių, fėjų stogelių kepuraičių ir burtų
lazdelių. Deramai apsiginklavus ir pasipuošus pirkimo puotą buvo galima
pratęsti maisto skyriuje. Jame dominavo pagal viduramžių
receptūras sutaisyti aperityvai, pasenę sūriai, priskaninti actai bei aliejai, saldainiai ir visa kita ką skanaus prancūzai per amžių amžius gamina.
nuo tokio ginkluotės pasirinkimo net ir patyrusiam riteriui gali galva susisukti
damos irgi turėjo į ką akis paganyti
o taip, prancūzai ir viduramžiais mokėjo skaniai valgyti
o ką nežinojote? kičas yra seniausias ir patvariausias meno stilius žmonijos istorijoje
Dirbtuvės. Miestelio centre įsikūrė amatininkų dirbtuvės. Visi žiopliai istorijos mylėtojai galėjo
pažiūrėti kaip atsirasdavo daiktai, kai dar nebuvo išrasta made in Chaina technologija. Iš pažįstamų senovinių amatų buvo tik
juostų pynimas kvadratukais (kas skaitėte Gedgaudo veikalą, tikrai suprantate
ką šitai sako apie visų laikų didžiausią tautą) ir mojavimas kūju. Tiesa, save
gerbiančiam senoviniui kalviui nederėtų kryžiukų liedinti – jau geriau
istorinius vinukus kaldintų, jei nesugeba iš žalvarinių vielučių žiedukų, apyrankių ir kitos bižuterijos dirbinti. Buvo šventėje ir amatų, kurie mūsų mylimiausioje žemėje
taip ir neprigijo: šventų abrozdėlių paišymas, dėžėlių šventiems kaulams
dirbinimas, dailyraštis, malimas marmurinėmis girnelėmis, vyno kubilų drožyba
ir pan. Mūsų protautiečiai šitais vakarų išmislais neapsikrėtė, nes, matyt, kaip
ir aš, nemokėjo prancūziškai paklausti kas ir kaip čia darosi.
koliažas apie amatus ir amatininką
ši ponia savaitgalį gal pirmą kartą gyvenime lietuvius pamatė
o tokias gražias lietuviškas juostas audžia
per savo gyvenimą lietuvoje nė karto nemačiau, kad senoviniai kalviai kryžiukus darytų
čia istoriškai nekorektiška foto
viduramžiais moterų neprileisdavo nei prie rašto, nei prie spalvinimo. šunų irgi
vitražisto darbastalis
beje šito vitražisto prototipas su stiklo šukėm žaidė tada, kai lt buvo tik pažindinamasi su plytomis
Buvo keletas dirbtuvių, kurių net nereikėjo
imituoti. Jeigu dar prisimenate, Biotas žinomas, kaip vietinės reikšmės stiklių
sostinė. Viena iš daugelio stiklių buveinių įsikūrusi centrinėje gatvėje ir čia
stikliai vis dar prakaituoja prie žaizdro, o ne prašmatnius svečius valgydina
ir migdo.
ten, aukštu žemiau, yra tamsu ir karšta
ten suaugę vyrai stiklo burbulus vazas pučia
Kita stacionari senovinė dirbtuvė buvo viešoji
kepykla. Čia ne ironija ar šiaip mandravojimas žodžiais – Biote yra
municipalinė medžiu kūrenama kepykla, kur pirmą mėnesio savaitgalį bei per
šventes miestelėnai sueina savo dalykų išsikepti. Istorinės šventės proga
kepykloje sukosi pyragų komanda, kurios triūso vaisiais duona buvo vaišinami
visi prašalaičiais. Tokio skanumo duonos Prancūzijoje dar nevalgiau..
Artistai. Žinoma, kur jomarkas, ten visokie svieto juokintojai. Tai šen tai ten vis
kasnorintais šoko, grojo ar dainavo arba viską darė vienu sykiu. Labiausiai
įsidėmėjau tą vietą, kur dainingos mergaitės džiugiai pranešė, kad dabar
padainuos Kokiątais dainelę ir mielieji žiūrovai džiugiai sušurmuliavo, o po to
visai darniai atitarė tai senovinei dainelei. O štai šventoriuje šposininkai tiesiog
žmonėms ant galvų lipo ir vaikus nepedagogiškai pašiojo. Tiems, kurių
pasirodymas asmeniškai nepalietė, buvo labai linksma.
va taip paėmė ir žaismingai užlipo žmogui ant galvos
jau viduramžiais buvo pozityvių merginų lakstančių šokančių su spalvotais audeklais
Riterių turnyras. Žinoma nenutiko
dar istorijoje tokių viduramžiškų linksmybių, kur riteriai negautų
pasikarduoti. Gėdijuos prisipažinti, bet turnyro nesulaukėme. Tarkime, mes
pacifistai.
Vaikai. Labiausiai
užimta šventėjų populiacija buvo vaikai. Vien striksėjimas gatvėmis ant galvos
užsimaukšlinus daiktą panašų į šalmą ir įsitvėrus kardą primenantčią medžio
pliauską jau stipriai įkvėpianti patirtis. Na o madmozelėms visada saldu į
žmones išeiti su princesytės suknele. Vaikams buvo įrengta atskira gatvelė, čia
jie žaidė istorinius žaidimus ir kūrė žaidimus apie istoriją. O jei kurie
smarkuoliai nepajėgė raimiai nusėdėti dėliodami kaladėles, mokydamiesi
gotikinio šifro ar parduotuvėje sverdami šiaudus, tuosyk lėkė kalavijais
pasišvaistydami į turnyro lauką. Ten tarp didesniųjų riterių muštynių kautynių
likdavo daug gražaus laiko ir daug laisvos vietos mažųjų riterių dūkimui.
kairėje matote dar vieną įrodymą apie lietuvių paveldą viduramžių prancūzijoje
vyksta riterių ir madmozelių gyvenimas
Praeiviai.
Viduramžinį ūpą palaikė ne tik aibė gerai organizuotų ir koordinuotų senovinių
veiklų, bet ir begalė po gatves šmikinėjančių viduramžių personažų. Senoviškai
apsitaisę veikėjai buvo visų įmanomų amžių, dydžių ir luomų: kariai, vaikai, kunigai, senjorai ir
madamos, dručkiai, miesčionys, klajojantys linksmintojai, raupsotieji ir gal dar kas
nors.
viduramžių žmonės buvo visokio senumo
visokio gražumo
visokių lyčių
visokio kilmingumo
visokio karingumo
visokio nabagumo
o jūs ką galvojote, kad elgetas išrado Lansbergis beardydamas kolūkius?
Asmeniniai pamąstymai apie senovės simuliacijas ir romantiką
Man tokiose šventėse visų įdomiausi būna šventės
dalyviai profesionalai. Nors pati priklausau istorijos žinotojų cechui, bet
niekada neturėjau polėkio imti į rankas nespalvoto lino atraižų ir eiti žaisti istorijos. Todėl man galva dūzgia nuo
egzistencinių klausimų žiūrint į žmones taip besiveržiančius į senovę, su
pasimėgavimu blizginančius sunkius šarvus ar daigstančias jau kelis šimtmečius
nebemadingas sukneles. Kas tokius žmones traukia į viduramžius ar bet kurią
kitą senovę? Ką jie atranda persirėdę seniai išmirusiais (o gal niekada ir negyvenusiais) personažais? Kokie
biesai juos veja ieškoti savo vietos būtajame laike?
Aš tokių persirengėlių mažumėlę bijau, nes įtariu, kad jie apsikrėtę romantika. Romantika yra blogiausia kas gali nutikti sveikam protui. Kita vertus, jeigu jau taip tikrai nuosekliai perknisti visą prieinamą informaciją, adekvačiai vertinti šaltinius ir gebėti susisteminti daugiaumažiau artimą realybei pasaulėvaizdį, įtariu atšoktų noras gyventi bet kuriais laikais (esamasis irgi skaitosi).
senovė susitinka sportbačius
Post moralum. Čyrai pavydėjau vaikams. Savo laiku būčiau uždususi nuo laimės tiek gatvėmis prasinešti su princesytės suknele, tiek pamosikuoti
mediniu kardu. Kaip ir prancūziškiems šių laikų vaikams, nė trupinėlio nebūtų
skaudėję galvos kiek tame dūkime viduramžių tema yra istorinės tiesos. Post scriptum. Jei užtekote kantrybės perskaityti iki pat galo, čia jums prizas – mokslą populiarinantis filmas apie atsakingą požiūrį į renesansines muges:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą