Yra toks miestelis Toskanoje, į kurį traukia būriai
sveikuolių iš viso pasaulio. Visokie visokiausi keliauninkai: drūti, laibi,
siaurom akytėm, šviesiom kasom, jaunuoliai, jau kažkiek pagyvenę ir dar visa
kaip kitaip skirtingi jie čia susitinka, kad drauge padarytų mankštelę. Tokią
nedidutę, sudėtą vos iš kelių tempimo pratimų – mistinį tiesumo palinkėjimą iškrypusiam
bokštui. Aš ne toks. Aš veržiausi į Pizą ne pareikšti paramos pasvirusiai varpinei,
o pažiūrėti šalia jos stovinčios prašmatnios katedros.
 |
Stebuklų laukas. Ne kitaip |
Ne šiaip sau aikštė, kurioje sukomponuotas
visomis prasmėmis grandiozinis katedros kompleksas, praminta Stebuklų lauku (Piazza
dei Miracoli, angliškai paprastai verčiama Field of Miracles, lietuviškai
Stebuklų laukas irgi skamba įtikinamiau, nei Stebuklų aikštė). Miesto pašalyje ant plyno lauko stovi
baptisterija, katedra ir ta nelaimėlė varpinė, katedros pašonėje glaudžiasi
išeiginės kapinės Campo Sancto. Kompleksui išaiškinti įsteigti du muziejai:
Katedros istorijos muziejus (Museo dell'Opera del Duomo) ir Sinopijų
muziejus (Museo delle Sinopie).
Istorija.
Stebuklų lauko kompleksas statytas keletą šimtmečių, jei pageidaujate
konkretumo – 1063–1350 m. Viskas prasidėjo nuo to, kad 1063 m. ties Palermu Pizos laivynas sėkmingai
išsiaiškino santykius su saracėnais. Piziečiai nusprendė iš netikėlių
išsimuštus pinigėlius ir kitą gerą investuoti į ilgalaikį projektą, iš kurio
Piza galėtų pragyventi dar bent tūkstantmetį. Buvo naivūs, ir galvojo, kad didelė
prašmatni katedra pritrauks Dievo ir turistų maldininkų malonę, tad pradėjo nuo
jos. Po šimtmečio, 1153 m. ėmėsi baptisterijos, o neužilgo - 1174 m. ir visų
laikų garsiausios varpinės. Projektas buvo grandiozinis, tad natūralu, kad
darbų pridavimas atsakančiai vėlavo. Kol vyrai statė bažnyčią ir visą kitą,
rimtuolė romanika pasidarė nebemadinga ir ją ėmėm išstūminėti koketė gotika. Vardan
švento bendro reikalo architektai neleido skirtingiems stiliams susipykti – romanikos
santūrumas bei rimtis tapo puikia baze grakštiesiems vimpergams ir kitoms
gotikinėms grožybėms. XIII a. pabaigoje pradėta organizuoti šventoriaus kapines –
Campo Sanco, kad spontaniški antkapiai nedeharmonizuotų šventoriaus.
Katedros
muziejus. Katedros ir viso komplekso statyba vaizdžiai išaiškinta
Katedros istorijos muziejuje. Jame yra įvairių formų aiškinamosios medžiagos: senesni
ir naujesni komplekso maketai, chronologinė kardiograma, įvairių laikmečių šventų
pastatų graviūros ir pan. Čia taip pat išstatytos kai kurios originalios skulptūros,
ankščiau dabinusios pastatus, o rekonstrukcijų metu vietą užleidusios dubleriams.
Netikėčiausias muziejaus eksponatas buvo arabiškai aprašinėtas kapitelis. Visada
gražu pažiūrėti į didžiulius dailiai išpieštus ir gražiai nuspalvintus senuosius
gradualus. Tačiau visų didžiausias šio muziejaus turtas yra ramybė. Tuo metu,
kai visa aikštė buvo apgulta bokšto rėmėjų, muziejuje tikrai nereikėjo
stumdytis alkūnėmis – čia vaikštinėjo
vos keletas žmonių.
 |
Giovanni Pisano Madona sū kūdikiu.
ne šiaip Madona, o viena pirmųjų iš Madonų mamos žvilgsniu pasižiūrėjusi į Jėzuliuką |
 |
katedra paskirta Dangun paimtai švč. Mergelei Marijai (Santa Maria Assunta),
nors popiežius dangun paėmimo faktą patvirtino tik 1950 m. |
Katedra.
Būna bažnyčių-Deivo namų. Tokių tikrų namų, o ne karo slėptuvių, kur Dievas
užeina kai jau nebėra kur daugiau dėtis (pvz. esu tikra, į Licheną užklystų tik atominio karo atveju). Pizos katedra būtent tokia. Stovėdama
po šitų Dievo namų stogu išgyvenau nuostabą ir pagarbą Bažnyčiai. Nebuvo
Europoje kitos institucijos sutelkusios iškiliausius protus, didžiausius
talentus ir marias darbo rankų šitokio didumo projektams (Romos imperija
nesiskaito, nes buvo seniai ir netiesa. Be to, asmeniškai man, romėniški
griuvėsiai fantazijos nekutena).
Čia gyvena susikaupęs ir rimtas Dievas, bet giedro veido. Buvau tiek pakerėta bendro įspūdžio, kad net nesistengiau atsiskaičiuoti kokių epochų šventi ir nešventi dalykai čia skelbia Deivo žodį. XIII a. Giovanni Pisano kurta sakykla pati yra gyvas pamokslas. Aš tiesą sakant, nesistengiau perskaityti jos skelbiamos žinios, nes užstrigau ties fundamentaliais liūtais - tokią jėgą pažaboti akmenyje tik genijai geba. Auksu tviskančios kasetinės lubos, sutvertos, kai romanika ir gotika jau buvo nurašyta į tamsybes, bet čia jos neneigia lygių marmurinių sienų santūrumo, o tik palinksi - taip taip renesanso meistrai irgi turėjo garbės papuošti šią šventovę.
 |
bažnyčios intejeras |
 |
kasetinės lubos - žiūrėčiau ir žiūrėčiau, jei nesigėdyčiau prigulti ant klauptų |
 |
santūrūs šoninė navos sklaiutai |
Baptisterija.
Prašmatniu kolonadų ažūru aptaisytos ir marmuriniais vimpergais apkaišytos
baptisterijos vidinis pasaulis kuklus ir santūrus – jokio perteklinio dekoro,
plynos sienos ir stambių kolonų ratas apglėbęs tai, kas svarbiausia – altorių,
krikšto baseiną ir sakyklą. Fantazija neneša, kaip magiškai turėjo atrodyti
krikšto ceremonijos. Išeiginiu kostiumu apsitaisęs vyskupas su šilkais šlamančia
ir žemčiūgais žėrinčia svita, skliautuose darniai vienas kitam atitariantys
šventų giesmių aidai ir išganymą nešantis murktelėjimas baseinėlin.
 |
man šios krikštyklos siluete vaidenasi popiežiau kepurė. tuo tarpu menų žinovai mini aliuzijas į Jeruzalę |
 |
evangelistai ir kiti šventi vyrai įspausti vimpergų klėtelėse |
 |
atrodo tuštoka, bet yra visa kas svarbiausia ir daug vietos šiurpuliukams rastis |
 |
marmuriniai krikštyklos raižiniai. bet kai gražumo |
Varpinė. Diskretiškai nesiimsiu aptarinėti varpinės iškrypimo
– internete tiek ir tiek informacijos apie tai kada ir kiek Pizos bokštas
pakrypo. Mes nesiveržėm įsilipti į varpinę. Vienas: pramoga kainuoja tiek pat,
kiek bilietai į keturis Stebuklų lauko objektus dviems. Du: lipimas savo
prigimtim nėra labai džiuginanti pramoga.
 |
taip, ji tiktai kreiva |
 |
žmonių bokšte buvo daugiau nei muziejuose.
nebūtinai blogai, kad bokštas remiamas ne tik rankomis, bet ir eurais |
Sinopijų muziejus. Pažintį su Šventuoju lauku (Campo Sancto) pradėjome
nuo Sinopijų muziejus. Pats muziejus įsikūres senovinėje ligoninėje. Tai XIII
a. pastatyta Naujoji ligoninė, kur prieglobstį rasdavo paliegę piligrimai. Galiu
tik krenkštelti, kad Vilniaus kanauninkai neturėjo tokių namų, kaip tie
pamaldūs nabagai.. Teta Wikipedija papasakojo, kad sinopija yra rausvai-rusvas
pigmentas, kuriuo paišydavo senovėje. Taigi Sinopijų muziejuje visos
aukštos ilgos sienos buvo aptaisyto rusvais piešiniais ant tinko, kuriuos
užspalvinus išeitų šaunios freskos. Tie tinko gabalai buvo surinkti po nelaimingo
bombos sprogimo Šventajame lauke. Vienas įdomiausių šio muziejaus eksponatų yra 3D video turas po
nesugriautą Campo Sancto - kadais ten buvo didžiulė meno galerija kapų tema.
 |
šitoks rusvas piešinys vadinamas sinopija.
visos Sinopijų muziejaus sienos nuklotos sinopijomis |
Campo Sancto sumanytas, kaip garbingos garbingų
žmonių kapinės. Tiksliau kapinių rūmai, mat šventas laukas yra stačiakampis pastatytas,
padarytas iš į vidinį kiemą žiūrinčių atvirų galerijų. O tose galerijose buvo
prikomponuota antkapinių menų patiems garbingiausiems nabašnikams. Šiuo metu Campo
Sancto galerijos atrodo, kaip kokio muziejaus prieanginiai koridoriai: pašaliuose
surikiuoti sarkofagai, ant grindų didesnės ir mažesnės „čia
palaidotas“ lentelės, ant sienų, kur nenubyrėjęs tinkas, matyti freskų
fragmentai, pasienyje vienas kitas orus garbingo dėdės biustas.
 |
įėjimas į Amžino poilsio namus |
 |
vidinis kiemas, į kurį atisuskusios atviros galerijos |
 |
o čia galerijos interjeras |
 |
atminimas apie didų žmogų toks pat didus, neprikalusomai ar jį paguldysi ar pastatysi.
kairėj - 1427 m. miręs dvasininkas.
dešinėj - XII a. gyvenęs matematikas (mano Mielo nurodymu sukonkretinu - PATS Fibonacci) |
 |
XIV a. freskos pareina namo. kaip ir dera kapinėms - paskutinio teismo dienos siaubo filmo siužetas |
Bokšto
rėmėjai. Pizoje tikrai nėra turistų deficito. Rugsėjo
pradžioje, kai jau oficialiai pradėtas žemasis sezonas, Stebuklų laukas buvo
apgultas magiškąjį judesiuką darančių keliauninkų. Standartinė Pizos bokšto
lankytojų programa trumpa ir aiški – ištiesi paramos ranką bokštui
svyruonėliui, prisimuši prie facebooko sienos „štai, aš šmaikštuolis
keliautojas pabuvojau Pizoje“, jei negaila eurų ir/ar netingi užsilipi į tą vargšę varpinę ir ramus važiuoji toliau. Sekantis punktas bus delniuke
paturėti Eifelio bokštą. Kelios dienos prieš kelionę girdėjau autentišką
įspūdį apie Pizą „tai, kad toj Pizoj apart bokšto daugiau nėra ką žiūrėt. A,
tiesa, šalia bokšto stovi visai graži bažnyčia“. Ir panašu, kad tokių
nustebusių, kad šalia varpinės stovi ir bažnyčia buvo marios. Mes irgi nuo
Stebuklų lauko toli nenuklydome – išėjome tik pietų pertraukai, bet tikrai dienos
buvo per maža nuo dūšios viską apžiūrėti. Po Camposanto žvalgėmis jau nuo visų
grožybių išvargusiais žvilgsniais.
 |
vulgarybės pasiutpolkė dieviško grožio paunksmėje |
Pizos bokšto kreivumas, išgarsinęs Pizą, pritraukė miesteliui
megaturistinį prakeiksmą. Šalia marmurinio šedevro kunkuliuoja vulgarybės
pekla: atvykėliai iš trečiųjų šalių prakišinėja kalnus reto lėkštumo suvenyrų; vos pavelkantys kojas kuinai traukia karietas prisėstas riebių turistų; valgyklų
promouteriai graibsto už skverno ir siūlinėja atbulom rankom gamintas picas. Liūdna.
Stebuklų lauko prieigose Italijos nerasta.
 |
niekur Italijoje nemačiau, kad tai tyčiotųsi iš picos. blogiau nei čiliako spalvotias meniu |
Su dievobaiminga nuostaba žvelgiant į šventiškai baltą, didingą ir grakštų bažnytinį kompleksą dūšioj trankėsi piktas biesas, kuris kurstė nelabas mintis apie smurtą ale: „mušt, reikia mušt visus balvonus, kurie šėtoniškai džiūgauja dėl konstrukcijos defekto ir nemato viso ansamblio dieviško grožio“. Žinoma, kad buvo pikta, kam visokie neišprusėliai, iš lėkštų šablonų sumontuotais smegenais, užima vietą ir man visai tokiai kultūringai ir tauriai maišo laisvai kvėpuoti šitokio gražumo vietoje.
Va tokiom prieštaringom nuotaikom išskubėjome iš Pizos - tolygiai stiprų, bet labai skirtingos vertės įspūdį paliko tiek bokšto rėmėjų kaimenė, tiek stebuklingas katedros kompleksas.
Et, visur taip - jei yra ką aplankyti - šalia minia prekeivių, beverčių niekučių su vietos pavadinimais ir blogas maistas. Ar tai būtų Paryžius, ar tai būtų Jeruzalė, ar Lurdas, ar Piza, ar Marakešas. Ir visada taip buvo.
AtsakytiPanaikintiO pasakojimas labai įdomus. Nesu buvusi Pizoj, tad su malonumu suskaičiau šios kelionės įspūdžius.
džiugu, kad patiko :).
Panaikintivat dėl to turizmo šalutinio poveikio stengiamės aplenkti ypatingai lankomas vietas, bet Pizą tikrai buvo verta pamatyti - marmurinės romanikos, po plastikiniais bokšteliais nepakavosi :)